Pages

Thursday, April 23, 2009

KENALI DIRI KITA TERLEBIH DAHULU...

salam alayk...
Sekadar utk berkngsi... kdg2 terlintas dlm fikiran n mgkin ada jg yg sampai menghantui diri... memikirkan knp la sukar nk dptkan kejayaan... knp la sush nk berjaya... byk sungguh halangan, byk btul ujian yg perlu dihadapi hanya utk berjaya... tanpa mengetahui diri kita yg sebenar, kita sentiasa akan mencuba dan terus2an mencuba utk berjaya... adakalanya kita tersasar, hilang arah dan punca bila berlakunya masalah dlm perjlnan hidup yg sgt mencabar ni...

Ketahuilah bhw kita telah ditentukan siapa diri kita, apa kecenderungan, kemahiran, kekuatan dan kelemahan diri, kerjaya yang sesuai dan penyakit yang akan kita hadapi .


Tahukah anda bahawa kita mempunyai sikap psikologi yang negatif yg jika xdihi
ndari akan menjadi simptom kepada penyakit sebelum menjadi minor dan major pada masa akan datang.

Manakala sikap psikologi yang positif pula apabila didalami akan menjadikan kita mencapai segala impian yg ingin digapai.
Memang benar hidup ini diuji dengan dugaan dan ranjau berduri. Namun jika kita telah bersedia dengan TENANG, SABAR, IKHLAS & REDHA, yang pahit itulah penawar rupanya. Semakin diuji semakin terasa nikmatnya pula...

Barangsiapa yang dikehendaki oleh Allah menjadi orang baik, ditimpakan musibah (diberi cubaan) kepadanya. (HR Bukhari)

Nabi s.a.w. bersabda maksudnya: "Siapa yang akan diberikan kebaikan (nikmat) oleh Allah, diberikan penderitaan (lebih dahulu)." (HR Bukhari)


[sbhgn dipetik dr
warnadiri.blogspot.com]

No comments: