Pages

Thursday, July 16, 2009

Ada Akidah Tiada Akhlaq???

salam alayk...

Hari ni terasa betul keletihan... terkejar ke sana ke sini utk attend class, dr engin ke econs, dr econs ke engin... terlalu pack hr ni... mujur keletihan ni xmembantutkan aku utk post sesuatu... ke pc & book fair ptg td menambahkan lg rasa letih memandangkan bertembung dgn seseorg yg seharusnya ku elakkan... tp yela, uia ni xsebesar mana, mmg akan bertemu juga la di mana2...

Sebenarnya, sem ni dan smnjak sem lps lg mmg aku menyampah thp max la nk jumpa bbrp senarai manusia ni... tp aku xnak meletakkan diriku serendah2nya spt mereka dgn xberakhlaq... kalau aku terus2an benci dan menyampah nk bertemu mereka, makanya aku ini seolah2 spt mereka itu juga yg xda akhlaq... setakat berakidah, tetapi lemah dan rapuh akhlaq, xguna juga...

Biarlah apa yg kucoretkan di sini menjadi nasihat dan peringatan yg kuat buat diriku dan orang lain... bknlah diriku ini terlalu sempurna yg xpernah terkhilaf atau manusia yg disangka hebat yg sentiasa dipuji dan disanjung, tetapi sbg seorg hamba Allah yg terlalu dhaif dlm ibadah, yg berusaha utk mendapatkan keredhaanNya juga berjuang utk membantu umat Islam agar xterus tersasar jauh dr landasanNya...

"...Ketahuilah bahawa stp raja ada sempadan dan sesungguhnya sempadan Allah itu ialah perkara2 yg diharamkanNya. Ketahuilah bahawa dlm setiap jasad itu ada seketul daging yg apabila ia baik maka baiklah seluruh jasad dan apabila ia rosak, maka rosaklah seluruh jasad. Ketahuilah ia adalah hati."

(Hadis riwayat al-Imam al-Bukhari dan Muslim)

Ramai di kalangan kita yg mengaku berakidahkan Islam, yg menjaga solat 5 waktu sehr semlm, malah bergiat aktif utk dakwah, berjuang utk pembangunan ummah... tetapi sayang, hal2 yg jelas nampak betul2 djg & dbr perhatian, sdgkan hal utama yg sgt penting yg terlindung di dlm jasad diabaikan begitu sj... hati dibiarkan kotor... dibiarkan penuh disaluti keburukan dan kejahatan... bila hati dibiarkan tersasar, maka akhlaq pun terabai...

Xsalah utk nasihat menasihati, menegur mana yg krg elok... tetapi kdg2 kita xsedar cara teguran dan nasihat yg dberikan... sangat tidak berakhlaq... malah, kita mengamalkan perbuatan yg mmg sgt2 digemari syaitan... mengumpat, mengeji dan memburuk2an sesama Muslim, gemar mencari kesalahan org lain, sdgkan diri yg penuh cela dan khilaf disembunyikan... buat org2 sebegini, menyentuh bab akidahnya pasti bagus, kalau diberikan hujah dan dalil seperti dlm Surah Al-Hujurat:12, pasti dia juga arif dan tau... tetapi bila lihat pd akhlaqnya... mmg terlalu lemah dan mengecewakan.

"Selalunya orang menuding jari telunjuk kepada si polan kerana perbuatannya yang kurang baik terhadap dia tetapi dia terlupa bahawa 3 lagi jarinya, menuding kepada dirinya sendiri."
*Syukran buat abg kida, Yeop dgn ayat ini... peringatan yg sgt berguna buat diriku
juga buat sesiapa yg xterus2an ego dan bongkak merasakan diri sentiasa betul.


Aku seblh mungkin dan akan sentiasa berusaha utk menjadi manusia dan insan yg kukuh akidah, mantap akhlaq, insyaAllah... semoga shbt2 di luar sana juga sesiapa yg mengunjungi blog ini dikurniakan Allah akidah yg kukuh, akhlaq yg mantap... memang sukar nk merealisasikan apa yg ditulis, tetapi xmustahil utk dilaksanakan... yg penting, bersihkan hati, sucikan jiwa, penuhkan diri dgn sifat berbaik sangka dan baik hati bukannya dgn perasaan hasad dan dengki. Sama2lah berusaha memperbaiki diri dan meng'upgrade'kan akhlaq kita moga2 kita terhindar drpd menjd insan yg cuma berakidah tetapi tidak berakhlaq.

*Sekiranya anda pernah berhadapan dgn glgn yg ada akidah tetapi tiada akhlaq ini, atau pun anda dijadikan sasaran manusia2 yg busuk hati dan sering menjd bahan umpat dan keji mrk, jgnlah pernah berdendam dan trus2an sakit hati... yakinlah bhw Allah sentiasa ada di sisi anda utk membantu dan mendengar sgl rintihan anda, percayalah, manusia2 ini akan terhegeh2 mengejar dan cuba berbaik dgn anda semula... malah berperangai spt tiada apa yg berlaku... biarkanlah mereka, dan berdoalah moga mereka akan dbr petunjuk dan kebenaran ditegakkan.

*Buat sesiapa yg ingin mengaku kelemahan diri, sedarlah bwh tidak mustahil sekiranya anda menyampah kpd org lain, byk lg org yg menyampah dgn anda... berusahalah utk perbaiki diri menjd lbh baik, lbh baik dan lbh baik lg, insyaAllah... sekiranya kita pernah menyampah, mengumpat, mengeji sesiapa terutama org2 yg hampir dgn kita, mohonlah kemaafan... tak guna sekiranya cuma pintu langit yg terbuka tetapi pintu bumi msh tertutup rapat buat anda... mohon keampunan kpd Yang Maha Pengampun dan kpd sesiapa yg pernah anda aniayai.

No comments: