Pages

Friday, March 30, 2012

Monolog sang hamba

Salam alayk...

Malam ini hati aku jd rapuh lg...entah kenapa...sejak dr menunaikan solat subuh hinggalah sudah melepasi isyak, terasa begitu rapuh ht ini, air mata yg nk ditahan mengalir laju...xda lgsung ruang utk berhenti walau seketika...

Wahai Yang Memegang hati hamba...
aku memohon kekuatan jiwa...
aku merayu keteguhan iman di dada...
aku meminta ihsan dan belas agar Kau tenangkan hati yg sedang berduka...

Hati ini terlalu rapuh... 
bukan lg hati yg teguh dan ampuh...
menghadapi ujian, menangani dugaan... 
melintasi segala cabaran dan halangan...

Hakikatnya...
Kau rapuhkan hati ini...
supaya aku tidak menjadi sang hamba yg lupa diri...
supaya aku sedar Kau masih sentiasa di sisi...
tatkala aku rasa sunyi dan sendiri...
cukuplah hanya Kau yg menemani...

Sesungguhnya...
nafsu telah membutakan jiwa...
membuatkan aku menjd leka dan akhirnya merana...
waktu nikmat itu ada di depan mata...
aku sering lalai utk membuat dia rs bahagia dan gembira...

Dan ketika waktu ini...
apabila aku dgr suara itu yg terjejas sihat dan kudratnya...
aku jd mkin sayu... 
aku jd amat rindu... 
malah aku tiba2 jd cemburu...
pd mereka yg xperlu merasakn perpisahan spt aku...

Wahai Yang Maha Mengasihani dan Yang Maha Menyayangi...
aku berlutut memohon Kau ampunkan sang jiwa...
yang sentiasa lalai dan terleka...
yang sentiasa bernoda dan bernista...
yang sering gagal utk mencintaiMu dgn sempurna...
sungguh...aku sedang merinduiMu, kekasihMu dan mereka!
(Syazwani Bt Mustafa - 30/03/2012)

Ya Allah, ampuni daku, berilah kelapangan dan ketenangan pd hatiku...berikanlah kesembuhan dan kesihatan yg baik utk seluruh ahli keluargaku...peliharalah insan2 yg aku kasihi dgn sebaik2nya kerana Kaulah sebaik2 pemelihara dan penjaga...amin

*Mau biarkan sj air mata ini mengalir...kerana Allah kasih, maka Allah ciptakan air mata...dan menangislah jika itu mampu membuat hati tenang...Mau menangis puas2 bilamana hati ini sedang sedih, pedih dan perit dgn sgl rasa.



No comments: