Pages

Sunday, January 20, 2013

Terima kasih Allah!

Salam alayk...

Beberapa minggu yg lalu, terasa diri sgt kelelahan sbb sibuk sgt menyiapkan segala tugas untuk final trimester master...sekejap sungguh masa 18 bulan tu berlalu, masih terbayang seolah-olah semalam adalah hari registration for new student...berdua dgn mama pagi tu ke UPM, mulakan pendaftaran dan mama duduk di khemah luar yg disediakan. Waktu itu pun cuma berdua dgn mama, dan Allah masih beri aku peluang untuk masih berdua dgn mama sehingga akhir pengajian master ini.

Cumanya agak berbeza keadaan waktu itu, awal pengajian kesihatan mama masih elok, tapi ketika aku di final trimester dan ketika menghadapi final exam, Allah menguji dgn memasukkan mama ke hospital, dan aku berkampung di hospital selama 5 hari di Columbia Asia dan 4 hari lagi di Tawakkal Specialist. Melihatkan mama yg menahan kesakitan di cucuk sana sini, diambil darah berkali-kali membuatkan aku pula yg tak tertahan dgn rasa sakit. Setiap kali lepas solat, aku cuba tahan air mata utk tak mengalir keluar depan mama. Dan apabila balik ke rumah, baru aku luahkan pada Allah dan biar air mata itu keluar.

Sesungguhnya, setiap ujian yg Allah berikan itu adalah anugerah dan nikmat yg tak terhingga. Di sebalik setiap ujian yg memerlukan air mata utk mengalir, yg memerlukan kesabaran utk melepasinya, yg memerlukan kekuatan utk meredahinya, yg memerlukan kesakitan utk merasainya...pasti terselit kemanisan dan kegembiraan yg tak dpt digambarkan...

Ujian itu memberikan aku lbh byk peluang dan kesempatan utk mendekatkan diri kpd Allah, utk menyedari khilaf yg aku lakukan dgn sengaja mahupun tidak, utk membuatkan aku menjadi insan yg lebih matang tindakan dan pertuturan, dan juga utk menyedarkan aku betapa beruntungnya aku masih punya mama dan ayah.

Alhamdulillah wa syukrillah...kemanisan dan kegembiraan itu dpt aku rasakan...terima kasih Allah untuk kegembiraan yg kau izinkan aku utk kecapi, kegembiraan yg Kau izinkan utk aku beri kpd mama dan ayah...terima kasih Allah!

Dan utk ini juga...terima kasih Allah!

1 comment:

me said...

Haa..ini utk apa? :)