Pages

Tuesday, August 25, 2009

Ramadhan Yg Dirindui...Yg Dinanti...

salam alayk...

Sudah agak lama tidak update blog ni... kesibukan menghambatku setiap ms...sehinggalah pg ni baru diberi kesempatan oleh Allah swt utk post sumthing new...alhamdulillah... Ramadhan sudah menjengah tiba... Allah memberiku kesempatan utk merasai nikmat Ramadhan yg mulia ini... walaupun sudah 4 hari berpuasa, xterlambat rasanya utk mengucapkan Salam Ramadhan Mubarak dan Selamat Menunaikan Ibadah Berpuasa kpd semua pengunjung blog...



Ramadhan ini benar2 kurindui dan kunanti... bertarawih bersama2 shbt, memperbanyak ibadah2 sunat, meningkatkan pembacaan Al-Quran... rindu benar hati ini utk bersahur bersama2 ayah... kalau Ramadhan yg sblm ini, pasti ayah akan mengejutku bgn sahur... mama,aku dan kak long pasti bersama2 ayah menikmati sahur... indah sungguh saat2 itu... tp Ramadhan kali ini aku harus bljr mengharungi sahur sendiri... memandangkan mama akan berangkat ke indonesia dan kak long pula akan sibuk dgn urusan kerja, akan outstation slalu... Ramadhan kali ini mengajarku utk lbh berdikari & lbh menghargai erti sebenar kasih sayang & bersyukur...

Kedtgn bulan yg penuh berkah ini haruslah dimanfaatkan sepenuhnya... berusahalah utk perbaikkan aqidah, perelokkan akhlaq kita utk mendptkan mardhotillah... ada satu artikel yg dbc ttg kedtgn Ramadhan... Ramadhan diumpamakan as 'The Great Sale' - promosi pahala besar2an, diskaun dosa sehingga 100%, malah ada cabutan bertuah yakni lailatul qadar ... terbayang di fikiran tika itu... perkataan great sale spt pesta diskaun ketika jualan mega malaysia, di shopping complex begitu byk diskaun yg ditawarkan sehingga 80%... sehingga ramai yg berbondong-bondong, sanggup bersesak2 utk menikmati great sales yg ditwarkan... ttapi ada juga yg xsanggup nk bersesak2 ketika sales ni & lbh suka memerap di rumah, asrama, etc... begitu jugalah halnya dgn Ramadhan...

Ada 3 kelompok sikap yang menyambut kedtgn Ramadhan - Pertama, orang yg menyambutnya dengan sukacita & gembira, kerana mengetahui nilai kemuliaan di bulan ini, maka ia mengisinya tidak hanya dgn berpuasa ttapi ditunjangi dengan amal ibadah yang lain. Kedua, orang yg menyambutnya dgn sikap biasa-biasa saja & ttp berpuasa. Ketiga, orang yg menyambutnya dgn sikap menyesal bahkan menganggap bulan ini adalah bulan pengekangan hawa nafsu yg dianggap merugikan. Atas sikap yg pertama, si penyambut x akan menyia2kan kehadiran Ramadhan. Ia dianggapnya tamu jauh yg kehadirannya sangat sukar utk ditemui. Malah, belum rasa yakin tamu tersebut datang mengunjunginya di tahun-tahun yg akan datang.

Sementara kelompok yg kedua, ia tetap berpuasa. Ia tetap melaksanakan solat sebagaimana hari-hari di luar Ramadhan. Namun, tidak menemukan keistimewaan di dlm bulan ini. Seperti biasanya menonton tv sambil menunggu waktu berbuka, mandi, solat maghrib, makan malam, menonton tv lg. Tidak ada yg istimewa.

Sementara kelompok ketiga, kadang2 berpuasa kadang2 x. Hari2nya lbh banyak digunakan utk tidur kerana menganggap bulan puasa sebagai bulan istirehat. Sehinggakan ada yg berasa malas utk berpuasa krn terasa membebankan. Sdgkan firman Allah:

"Bulan Ramadhan adalah bulan yg di dalamnya diturunkan (permulaan) Al-Qur’an sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeza (antara yang haq dan yang batil). Kerana itu, barangsiapa di atr kamu yg ada di bulan itu, maka berpuasalah. Dan barangsiapa sakit atau dlm perjlnan(dia tidak berpuasa), maka (wajib menggantinya) sebyk hari yg ditinggalkannya itu, pd hari-hari yg lain. Allah Mengkehendaki kemudahan bagimu, dan tidak mengkehendaki kesukaran bagimu. Hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan mengagungkan Allah atas petunjukNya yg diberikan kpdmu, agar kamu bersyukur."
(Al-Baqarah : 185)

Wahai shbt2...Berada di dalam kelompok manakah diri kita? Alangkah bahagianya jika kita berada dalam kelompok pertama yang benar-benar mengistimewakan kehadiran bulan Ramadhan.

Ayuhlah kita berusaha utk memanfaatkan kedtgn bulan yg mulia ini dgn memohon ampun atas dosa dan khilaf di sebelas bulan yang telah kita lalui, kerana di bulan inilah kesempatan dosa-dosa diampuni jika kita tidak yakin di bulan yg lain diampuni.Tambahkan keimanan kita dgn mendekatkan diri kpdNya dgn bermunajat, bertahajjud dan bertarawih di mlm2 Ramadhan ini.

Dalam firman Allah yg seterusnya, Allah menyatakan bhw Dia sgt dekat kpd hambaNya pd bulan ini:

“Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah) bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang mendoa apabila ia berdoa kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah)-Ku dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran.”

(Al-Baqarah : 186)


Tidakkah kita bersyukur dengan adanya Ramadhan? Subhanallah, Allah begitu sayang pada kita. Allah menurunkan rahmatNya melalui Ramadhan. Bulan dimana kita berkesempatan meraih pahala, rahmat, hidayah dan ampunanNya. Oleh itu shbt2, gunakanlah kesempatan yg ada ini sebaik mungkin, berdoalah dan mohonlah kpd Allah swt dengan sebaik2 doa & permohonan... moga2 Allah mengabulkan sgl doa2 baik yg dipohon, insyaAllah.


No comments: