Pages

Wednesday, June 10, 2009

LuaHaN@MeLuaHkaN

salam alayk...

ayat pertama yang terlintas di fikiran saat ini, waktu ini, tika ini, detik ini.... Allah sayangkan aku!

macam berlagak dan bongkak saja kedengaran ayat di atas... tapi hakikatnya, ayat ini adalah satu kekuatan yang memberikan aku semangat dalam menempuh setiap ujian daripada Allah yg sentiasa hadir dlm meniti kehidupan sehari-hari ini...

post kali ni, bukanlah apa sgt... cuma sekadar utk dikongsi agar boleh dijadikan iktibar kpd shbt2 di luar juga peringatan penting buat diriku sendiri... cinta & jodoh... byk kali hal ini dibicarakan... di mana2 blog yg aku singgah pun ada menyentuh ttg hal ni... cuma kali ni, trasa pula nk berbicara ttg cinta & jodoh.

ada seorang sahabatku yg bljr sm2 di matrik dulu... fitrah manusia, yg ingin dsygi dan menyayangi... dia meminati... oh tidak... ayat ini kurang sesuai... dia mengagumi sebenarnya seorg rijal ini... cumanya sayang, sahabatku fikir hanya satu haluan, yakni cuma dia yg mengagumi rijal ini, tp bg pihak rijal ini biasa2 sj... xda istilah kagum ke minat ke suka ke kat sahabatku... ini yg sahabatku fikir... tetapi kebenarannya tiada siapa yg tahu, melainkan cuma Allah semata2...

dlm ms yg sama, ada pula seorg rijal bergelar al-hafiz yg meminati sahabatku ini, dlm erti kata sbnr, mmg sungguh2 meminati sahabatku sehingga berusaha utk berjumpa keluarga sahabatku... berusaha utk berjumpa dgn sahabatku di library, sehingga sahabatku takut dan melarikan diri mengikut pintu blkg, semata2 utk tidak berjumpa rijal al-hafiz ini...


ttp, urusan cinta & jodoh ini semuanya kuasa mutlak milik Allah swt... dalam menolak kehadiran rijal al-hafiz itu, akhirnya Allah membukakan pintu hati sahabatku utk menerimanya, krn usaha sungguh2 yg ditunjukkan, pandai mengambil hati keluarga, berbudi bahasa, bijak dan sdg melanjutkan pengajian dlm bidang perubatan... kebetulan pula sahabatku quit uia & memohon jurusan perubatan utk ke luar negara jg... aku dan sahabat2 yg lain, juga sahabatku yg seorg ini berfikir ketika itu... inilah ketentuan Allah, jodoh sahabatku... ketika di luar negara, sahabatku memaklumkan rijal itu mahu pulang ke m'sia dan menguruskan hal pertunangan mereka, dan sekiranya diizinkan Allah, mahu menyegerakan jg majlis pernikahan... gembira benar sahabatku waktu itu... sempat lg dia bgtau, xsangka sungguh bhw rijal yg dia tolak dulu, yg dia xmahu jumpa di library akhirnya bakal menjd suami, pembimbing dirinya juga peneman hidup buatnya...
ku ucapkan syukur dan mendoakan segala perancangan sahabatku dan rijal itu berjalan lancar... dgn kegembiraan sahabatku itu, aku tau ada rasa sayang buat si rijal yg bakal bergelar suami... Maha Suci Engkau Ya Allah... yang berkuasa menghadirkan rasa sayang dlm hati sahabatku itu... yg dulunya tdk ada rasa suka sekelumit pun buat si rijal itu.

hampir 3bln tdk menerima berita dr sahabatku(aku fikir dia sibuk dgn kuliah dan imtihan barangkali)... satu ptg ketika di cc, sahabatku ym... dr cara tulisannya, aku tau ada sesuatu yg tdk kena, bertanya khabr diri, ttg kuliah dan tdk lupa ttg rijal itu... sahabatku br sembuh... dia dimasukkan ke hospital krn allergic... cuaca atau food, xbrapa pasti... yg lbh memeranjatkan, sahabatku bgtau rijal itu telah sepi tanpa khabr hampir 3bln jg... sms tiada jwpn, email jg tiada balasan... buntu sahabatku waktu itu... ada kesedihan yg mahu disembunyikan... sbg shbt, aku cuma sedayanya utk menitipkan kata2 nasihat, jg mengingatkan dirinya ttg tujuan utama ke luar negara... kataku, sekiranya rijal itu terus membisu, utusilah dia dgn email terakhir minta kepastian sbnr ttg hubungan dan perancangan sblm ini... jgn memainkan prasaan sahabatku jg keluarga msng2... dan aku mengingatkan jg agar dia xperlu lg sms atau email kpd rijal itu melainkan sekiranya rijal itu memberi jwpn... syukur, sahabatku mengikut saranan yg diajukan...

benarlah, sbg manusia, kita punya byk perancangan dan keinginan, tetapi hanya dgn keizinan Allah jualah baru blh dilaksanakan... aku menerima brita dr sahabatku, yg msh dlm kesedihan, tangisan yg berlanjutan hampir beberapa hr katanya... si rijal membr jwpn akhrnya... dia memohon maaf krn berdiam dr, sibuk krn pulang ke m'sia, rumahnya yg besar di selatan tanah air dimasuki pencuri, hilang laptop maka xdptlah mereply email sahabatku... katanya jg, ttg hal pertunangan jg pernikahan, sekiranya sahabatku sanggup menunggu utk tempoh 9thn lg, mungkin akan terlaksana... bkn apa, sbg anak sulung dlm kluarga, ibunya punya perancangan buat dirinya, ada impian ibu yg perlu ditunaikan terlbh dulu... dia msh sygkan sahabatku dan berharap agar sahabatku faham...

alangkah!mudah benar jwpn si rijal... simpati dgn sahabatku, tp aku tdk pasti bagaimana lah sbnrnya prasaan sahabatku krn bkn aku yg diuji waktu itu... aku msh lg berusaha menitipkan kata2 semangat buat sahabatku... kataku, jgn mudah mengalah, biarkan lah si rijal dgn impian ibunya, sahabatku jg anak yg sulung, puteri tunggal dlm kluarga, maka dia jg ada impian ibu yg perlu ditunaikan, jg cita2 yg dikejar... anggaplah ujian ini ksh syg Allah, dan sbnrnya, si rijal itu bukanlah jodoh yg ditetapkan Allah buat sahabatku... insyaAllah, ada jodoh yg terbaik, seorg rijal lain yg lbh baik drpd rijal al-hafiz itu yg telah Allah tentukan buat dirinya...

akhirnya, slps bbrp bln, sahabatku call dan memaklumkan ttg walimahnya... terkejut bkn kepalang! rijal al-hafiz itukah? rupa2nya... tidak.. Allah menetapkan seorg rijal lain, yg lbh baik buat sahabatku... namun, agak mengejutkan, sahabatku memaklumkan dia terjumpa dgn rijal yg pernah dikaguminya dulu... dan rijal itu meluahkan hasrat hatinya yg sejak dulu menyukai sahabatku... ttp syg, sahabatku tlh dulu menerima lamaran bakal suaminya... alhamdulillah... sahabatku kini bahagia melayari rumahtangga bersama suami dan seorg bayinya yg sgt comel... aku turut menumpang bahagia...
segalanya adalah jodoh...

seorang sahabatku lg... merangkap roommateku... hampir 8thn mengenali rijal ini... sjk d bangku sek. lg... slps tamat SPM, rijal ini memaklumkan hasrat utk mengenali sahabatku dgn lbh dekat, tetapi perhubungan mrk ditentang hebat ibu rijal itu, dgn alasan sahabatku tdk sesuai buat anaknya... sahabatku ditelefon dan dimarahi oleh ibu rijal itu dan disuruh meninggalkan anaknya... lbh buruk lg, rijal itu trpaksa membuat plhn, utk memiliki skuter idaman atau meneruskan perhubungan dgn sahabatku... krn tdk mahu keadaan menjd lbh buruk, sahabatku menjauhkan diri dan mrk tdk pernah berhubung lg slps itu...

ttp, slps bbrp thn, sahabatku bertemu semula dgn rijal ini... dgn ketentuan Allah... perhubungan mrk diteruskan, krn mnurut si rijal, sblm ibunya menghembuskan nafas terakhir, sempat berpesan supaya mencr menantu buatnya sprti sahabatku, krn br dia sedar, sahabatku itulah satu2nya wanita yg sesuai dan terbaik buat anaknya... rijal itu sudah pun bekerja dan sahabatku jg sem akhir skrg ni, jdnya si rijal sudah berjumpa dgn keluarga sahabatku dan memaklumkan kpd kluarganya utk melangsungkan pertunangan akhr thn ini dan pernikahan awal thn depan.. perhubungan mrk kali ini direstui kluarga kedua2 blh pihak, gembira benar sahabatku ini...

entah di mana silapnya, kegembiraan sahabatku bertukar menjadi duka & luka yg amat dlm buat dirinya... si rijal berdiam diri beberapa ketika dan akhrnya menelefon sahabatku utk 'hold' perhubungan mereka... bila sahabatku bertanya... istilah 'hold' itu sbnrnya bermaksud apa... rijal itu cuma diam dan meminta waktu utk bersendirian waktu ini... maknanya utk bergelar solo buat ms ini... patutkah begitu?

hampir 2minggu sahabatku murung, dan ada ketikanya slps solat, dia akan mengs semahu2nya... waktu itu dia memberitahuku, dulu perasaan cinta itu tdk prnah wujud dlm hatinya buat rijal itu... ttp slps bbrp thn, Allah menitipkan rasa cinta dan sayang yg amat buat rijal itu sehinggakan sahabatku rasakan dia tdk mampu utk mencintai org lain lg... tp aku tegaskan cinta itu milik Allah, jodoh itu ketentuan Allah... mungkin saat ini cinta itu masih Allah hadirkan dlm hati sahabatku buat rijal itu, ttp barangkali satu hr nnt rasa cinta itu Allah hapuskan dan digantikan dgn cinta yg lbh baik... sahabatku cuma mengs, aku tumpang simpati ttp aku jg tdk mengerti kesakitan bagaimanakah sahabatku itu rasakan... krn bukan aku yg diuji Allah waktu itu... inilah ttg cinta...

TO.BE.CONTINUED.




3 comments:

Peguamuda said...

salam alayk...post ili kali ni agak hambar bunyinya...abg cukup terharu dan simpati di atas apa yg telah berlaku pada sahabat ili tu...mmg agak sukar utk kita menghadapi satu situasi yang mana org yg kita sayangi tidak ditakdirkan bersama dgn kita dan abg pernah lalui detik tu...cukup pedih dan cukup sengsara...abg pernah menangis bila mula2 berhadapan dgn masalah itu...abg akui smua itu...benarla kata pujangga ada mengatakan "Hanya diperlukan waktu seminit untuk menafsir seseorang, sejam untuk menyukai seseorang dan sehari untuk mencintai seseorang, tetapi diperlukan waktu seumur hidup untuk melupakan seseorang". apa yang abg blh kata kt cni, ingatlah, kita ada Pencipta dan sifat pencipta ni Dia tau apa yg terbaik utk apa yg diciptakanNya...serah padaNya...apa yg blh kita lakukan adalah berdoa pada yg Maha Kuasa...jika cintai sesorg, doakanla kebahagiaannya...moga sahabat ili tu akan temui cintanya yg sebenar yg telah ditakdirkan oleh ALLAh kpdnya...

sodium said...

perghhhh..panjang gile..rajin syaz manulis eh..leh wat novel nih..huhuh

syaz said...

hehe..pjg?nama pun luahan@meluahkan abg nazri...pepun,tq sbb sudi bc! =)